Jokerens nye album ‘Glædesbringeren’ ude nu

Hør ‘Glædesbringeren’ her

Jokerens nye soloalbum er raplegendens mest gennemførte, livsboblende og indholdstunge til dato. En sydende, solbeskinnet og varmblodet latintrap-gryde – med rygdækning fra topproducer Es og en broget, men respektindgydende stærk flok gæster.

 

Han har sportet så mange pseudonymer, alter egoer, aliasser, øgenavne, kælenavne og a.k.a.’s, at det ville tage det meste af en radio-banger at remse dem alle sammen op. Og selvfølgelig kommer der endnu flere til på soloalbum nummer fem fra dansk raphistories mest spruttende, sprøjtende, snittende og skabende pioner-MC – ham, der til syvende og sidst, men også først og fremmest kalder sig for Jokeren.

Det mest iørefaldende af de nye selvopfundne prædikater er det, der også udgør titlen, nemlig Glædesbringeren.

»Ordet er min egen opfindelse, for det er det, jeg tænker, når ser på mig selv anno 2018 og lytter mig ind i det lydunivers, vi har skabt,« erklærer den 45-årige veteran, der midt i 1990’erne bragte westcoastlyden og de kantede attituder med sig hjem til dansk hiphop.

»Den første gang folk hører ordet glædesbringer anvendt, kan de både tænke, at det er med p eller b – altså en, der springer eller en, der bringer. Alt er åbent for fortolkning, dér, men for mig er der tale om en, der bringer, for vi kommer med den livsglade energi. Glædesbringeren leverer solskin, selvom nogle lyssky ting også rører sig under overfladen.«

 

Jokeren & Troldmanden

Når Jokeren siger “vi”, så mener han ikke en af sine mange dobbeltidentiteter, men sin lyddesigner extraordinaire gennem det seneste halvandet år – selveste Es. De to havde ikke tidligere prøvet at arbejde sammen, og det revancheres der for i den helt store stil. Hele Glædesbringerener således signeret af en af dansk raps mest succesfulde og erfarne producere. Sammen har mesterene skabt en svedig, vuggende, temperamentsfuld, indholdsrig og fyldig plade i en subgenre, som de selv karakteriserer som “latintrap”.

»Latintrap kan både rumme sorg og glæde, vrede og tænding, og så kan den emme af sex, hvilket jeg finder meget age appropiate,« forklarer Jokeren.

Til det fælles univers bidrager en række musikere og vokalister. Tag fx Aarhus-bandet Bogfinkevej, der leverer groovet på ‘Mig og min due’. Tag Eliel Lazo, der lægger laber percussion ud over hvert eneste nummer og tilmed synger hook på ‘Vamonos’ og gæsterapper på ‘Que pasa’. Eller tag ekvilibrist-guitaristen Jacob Gurevitsch, der albummet igennem både når at brillere dramatisk, liderligt og dansekælent på sit spanske strengeinstrument.

På mikrofonen får Jokeren selskab af mestre som The Beatnuts, USO, L.O.C., Kasper Spez, Mr. Mo, Benjamin Hav, Tue Track, Master Fatmanog Amro– og mere ubeskrevne kvindestemmer som svenske Julia Werup, eksilcubaneren Jessica McKenzieog colombianske Hoully Moully. Jokeren kalder sidstnævnte “en cyber-penneven med frække undertoner”, fordi de to oprindeligt stødte på hinanden under en livesession med webcam-porno.

»For mig har det været vigtigt at bruge mennesker, der rører mig. Og her er det så, at jeg har haft Es til at trylle. Jeg kalder ham “den lille troldmand”, fordi han kan tage én, der hverken magter det med at rappe eller synge, men har noget på sit hjerte og i sin sjæl, og så få hende til at præstere på et ekstremt niveau. Omvendt kan han også sige: “Det dér er en opstyltet kælling!” hvis potentialet bare ikke er til stede,« fortæller Jokeren, der i øvrigt sender en uforbeholden kærlighedserklæring i retning af det modsatte køn på den overrumplende anderledes ‘Gud er en kvinde’:

»Julia, der også er digter, slutter nummeret af med at sige noget af det fedeste på hele Glædesbringeren– og det fremhæver jeg ikke for at svine mig selv til. Hun siger: “Dér, hvor det usagte eksisterer, findes også poesien”.« De ekstra lag finder man flere steder, og det er helt bevidst. Vi har kælet for det,« siger Jokeren.

 

En fængende flok latinoer

Der er gået fire år og et par tv-shows siden alfahanens seneste soloalbum, og han tøver ikke med at kalde den netop afsluttede pladeproces for sin mest helstøbte og harmoniske i et kvart århundrede som bidragsyder til hiphop i Danmark og USA. Fra nummer til nummer flyder latin-viben, så man dårligt kan sidde stille eller nøjes med at nikke hovedet i takt. Tag fx den Den Gale Pose-refererende ‘El BBQ Psykedelico’, tag den Copacabana-klingende fortælling om økonomisk kriminalitet, ‘Verdensmester’, tag ‘Kviksand’om de forråede bandekrigstilstande, tag festabehymnen ‘Skør’. Man kunne blive ved, for hitpotentialerne er generelt svære at komme udenom. Måske fordi de ikke er blevet forceret frem.

»Tidligere var der altid et forventningspres, der gik på at skabe den næste ‘Spændt op til lir’, den næste ‘Havnen’ eller den næste ‘Godt taget’. Men ikke denne gang. Vi har bygget det op fra bunden af, og så er alt det fængende kommet helt af sig selv,« siger Jokeren.

»Jeg vil i det hele taget sige, at jeg er i en sjælden form. Jeg rapper sgu på nogle måder, så ingen kan beskylde mig for at være gået i hak. Det er sådan, man skal blive ældre på, hvis du spørger mig.«