Jokeren live

Få de største hits live; Havnen, Kvinde Din – Møgluder, Godt Taget, Gravøl, Kun os to, Spændt op til lir, Den Dræbende Joke, Gigolo Jesus, Jeg vil altid (Elske Dig for evigt), Dansker, Far har skejs, Jeg de voksne…

Jokeren Live med band:
Cuban Percussion, trommer, guitar, kvindelig rapper, DJ og bas (Glædesbringeren + største hits).

Events:
Jokeren + DJ
Jokeren + DJ + backup rapper
Jokeren + trommer, DJ, backup rapper (kan udvides med guitarist)

 

GLÆDESBRINGEREN – NYT ALBUM FRA JOKEREN – 16.01.19 

Damas y caballeros … Mød GLÆDESBRINGEREN 

Jokerens nye soloalbum er raplegendens mest gennemførte, livsboblende og indholdstunge til dato. En sydende, solbeskinnet og varmblodet latintrap-gryde – med rygdækning fra topproducer Es og en broget, men respektindgydende stærk flok gæster. 

Han har sportet så mange pseudonymer, alter egoer, aliasser, øgenavne, kælenavne og a.k.a.’s, at det ville tage det meste af en radio-banger at remse dem alle sammen op. Og selvfølgelig kommer der endnu flere til på soloalbum nummer fem fra dansk raphistories mest spruttende, sprøjtende, snittende og skabende pioner-MC – ham, der til syvende og sidst, men også først og fremmest kalder sig for Jokeren. 

Det mest iørefaldende af de nye selvopfundne prædikater er det, der også udgør titlen, nemlig Glædesbringeren. 

»Ordet er min egen opfindelse, for det er det, jeg tænker, når ser på mig selv anno 2018 og lytter mig ind i det lydunivers, vi har skabt,« erklærer den 45-årige veteran, der midt i 1990’erne bragte westcoastlyden og de kantede attituder med sig hjem til dansk hiphop 

»Den første gang folk hører ordet glædesbringer anvendt, kan de både tænke, at det er med p eller b – altså en, der springer eller en, der bringer. Alt er åbent for fortolkning, dér, men for mig er der tale om en, der bringer, for vi kommer med den livsglade energi. Glædesbringeren leverer solskin, selvom nogle lyssky ting også rører sig under overfladen.«  

Jokeren & Troldmanden 

Når Jokeren siger “vi”, så mener han ikke en af sine mange dobbeltidentiteter, men sin lyddesigner extraordinaire gennem det seneste halvandet år – selveste Es. De to havde ikke tidligere prøvet at arbejde sammen, og det revancheres der for i den helt store stil. Hele Glædesbringeren er således signeret af en af dansk raps mest succesfulde og erfarne producere. Sammen har mesterene skabt en svedig, vuggende, temperamentsfuld, indholdsrig og fyldig plade i en subgenre, som de selv karakteriserer somlatintrap”.  

»Latintrap kan både rumme sorg og glæde, vrede og tænding, og så kan den emme af sex, hvilket jeg finder meget age appropiate,« forklarer Jokeren. 

Til det fælles univers bidrager en række musikere og vokalister. Tag fx Aarhus-bandet Bogfinkevej, der leverer groovet på ‘Mig og min due’. Tag Eliel Lazo, der lægger laber percussion ud over hvert eneste nummer og tilmed synger hook‘Vamonos’ og gæsterapper på ‘Que pasa’. Eller tag ekvilibristguitaristen Jacob Gurevitsch, der albummet igennem både når at brillere dramatisk, liderligt og dansekælent på sit spanske strengeinstrument.  

På mikrofonen får Jokeren selskab af mestre som The Beatnuts, USO, L.O.C., Kasper Spez, Mr. Mo, Benjamin Hav, Tue Track, Master Fatman og Amro – og mere ubeskrevne kvindestemmer som svenske Julia Werup, eksilcubaneren Jessica McKenzie og colombianske Hoully Moully. Jokeren kalder sidstnævnte “en cyber-penneven med frække undertoner”, fordi de to oprindeligt stødte på hinanden under en livesession med webcam-porno. 

»For mig har det været vigtigt at bruge mennesker, der rører mig. Og her er det så, at jeg har haft Es til at trylle. Jeg kalder ham “den lille troldmand”, fordi han kan tage én, der hverken magter det med at rappe eller synge, men har noget på sit hjerte og i sin sjæl, og hende til at præstere på et ekstremt niveau. Omvendt kan han også sige: Det dér er en opstyltet kælling!” hvis potentialet bare ikke er til stede,« fortæller Jokeren, der i øvrigt sender en uforbeholden kærlighedserklæring i retning af det modsatte køn den overrumplende anderledes ‘Gud er en kvinde’: 

»Julia, der også er digter, slutter nummeret af med at sige noget af det fedeste på hele Glædesbringeren – og det fremhæver jeg ikke for at svine mig selv til. Hun siger: “Dér, hvor det usagte eksisterer, findes også poesien”.« De ekstra lag finder man flere steder, og det er helt bevidst. Vi har kælet for det,« siger Jokeren. 

En fængende flok latinoer 

Der er gået fire år og et par tv-shows siden alfahanens seneste soloalbum, og han tøver ikke med at kalde den netop afsluttede pladeproces for sin mest helstøbte og harmoniske i et kvart århundrede som bidragsyder til hiphop i Danmark og USA. Fra nummer til nummer flyder latin-viben, så man dårligt kan sidde stille eller nøjes med at nikke hovedet i takt. Tag fx den Den Gale Pose-refererende ‘El BBQ Psykedelico’, tag den Copacabana-klingende fortælling om økonomisk kriminalitet, ‘Verdensmester’, tag ‘Kviksand’ om de forråede bandekrigstilstande, tag festabehymnen ‘Skør’. Man kunne blive ved, for hitpotentialerne er generelt svære at komme udenom. Måske fordi de ikke er blevet forceret frem. 

»Tidligere var der altid et forventningspres, der gik på at skabe den næste ‘Spændt op til lir’, den næste ‘Havnen’ eller den næste ‘Godt taget’. Men ikke denne gang. Vi har bygget det op fra bunden af, og så er alt det fængende kommet helt af sig selv,« siger Jokeren. 

»Jeg vil i det hele taget sige, at jeg er i en sjælden form. Jeg rapper sgu på nogle måder, så ingen kan beskylde mig for at være gået i hak. Det er sådan, man skal blive ældre på, hvis du spørger mig.« 

af Rune Skyum. 

 

Jesper ‘Jokeren’ Dahl; musiker, forfatter, sangskriver, skuespiller, og Ambassadør for ADHD-Foreningen.

I midten af halvfemserne trådte en ung fyr i hawaiiskjorte ind på den danske hiphop scene og lod vide, at han bestemte fremover og et par år senere udvidede han sit domæne betragteligt med monsterhittet Spændt op til Lir.

Nu var der ikke bare gaderespekt, men også gode folkelige kroner og ører, og siden fulgte anerkendelse fra litterater og gymnasielærere, fra børn og voksne, og fra ham den velfriserede i baren, som ville ønske, at han turde sige nej til at tage med kæresten i IKEA.

Jokeren eller Jesper Dahl skrev om sit liv nøjagtig, som det var og indtog den trone som Otto Brandenburg havde efterladt; en stodder, en proletar superstar, som blinkede til pigerne og holdt med drengene i baren, og om man sympatiserede med hans ekstravagante liv eller ej, så kunne alle forholde sig til det, fordi han nægtede at forstille sig og var den samme, om han var i kiosken efter smøger eller stod på scenen og takkede for endnu en Grammy.

Dertil kommer, at han uomtvisteligt er en af de bedste på dansk siden Dan Turell. Rent teknisk kan han rime som få, og fra første dag blandede han gadesprog med straight forward eksistensialisme og fik dansk til at lyde, som det aldrig selv havde forestillet sig, at det skulle lyde. At han så hurtigt blev en stjerne, som bredte sig langt videre end rap – lavede tv, skrev bøger, blev skuespiller og så videre – skyldtes også, og måske især, at han bragte nogle upassende idealer med sig og blandede sin egen version af moderne mand. Der var en klar etik bag hans udskejelser, en ufravigelig livsholdning, og for Jokeren var det at opføre sig ordentligt ikke at være ydmyg og konsensussøgende, men at gøre alt fuldt ud, at navigere efter sit hjerte og droppe alle omklamrende falske hensyn.

Han var klar til at gå hele vejen for sine venner, holdt strengt på at en aftale var en aftale og på, at man som udgangspunkt skulle tale ordentligt til alle og komme til tiden, og hans kvindesyn, som puritanere fandt sexistisk, var snarere en kamp for kvinders ret til at være liderlige og gå med ham hjem.

Han slås for de kraftige karakterer, for alle dem som har svært ved at tilpasse sig intranet og fornuftig fodbeklædning; for de rapkæftede duller i baren, og for stodderen som slår i bordet og går efter smøger i tre dage, og på den måde rækker Jokeren langt ud over showbiz.

Han er en følsom og eftertænksom fyr, som lægger mærke til alt i øjenkrogen og har et naturligt behov for at behandle det hele i ord, på film, som maler og når han taler og debatterer.

Jesper Dahl har forsøgt at blive den pæne middelklassedreng fra Hillerød, som han i grunden var destineret til at være, men ender altid med at blive sig selv igen. Siden han spændte landet op til lir har han været adskillige gange rundt om blokken, været oppe at flyve og skrabet det sidste af bunden, men om han har er en cocky flottenhejmer eller kuldsejlet, ved man hvad der sker, når han træder ind på en scene:

Han giver det hele til os.

Martin Kongstad, august 2017.

Jesper ‘Jokeren’ Dahl Foredrag
Jokeren holder foredrag om hans liv med musik gennem 25 som professionel musiker, om sangskrivning – hvordan man skriver sange og tekster generelt,  samt om ADHD hvor han fortæller om at leve et liv med ADHD på både godt og ondt.

Han startede sin karriere som professionel rapper som 19-årig i Los Angeles i 1992, hvor han producerede musik for bl.a. Ice Cube, Rakim og Eazy-E. I Danmark udgav han efterfølgende fire skelsættende og prisvindende albums med gruppen, Den Gale Pose og sammen lavede de natklub-evergreenen “Spændt op til lir”.
I 2003 gik han solo og har som soloartist udgivet fire studiealbums og har nu i 2018 sit femte album “Glædesbringeren” på vej. Alle med store hits og senest kærlighedserklæringen til hans datter “Kun os to”.

Han debuterede som skuespiller i Hella Joofs “Fidibus” i 2006 og har skrevet og udgivet bøgerne “Storby Stodder” (L&R 2003), “Det er bare ord” (People’s Press 2012) og “Sengen er giftig” (Politikkens Forlag 2012).

Både hans sprudlende kreativitet, hans rebelske selvstændighed og hans offentligt kendte tidligere misbrugsproblemer skyldes en medfødt og ubehandlet ADHD, som først blev konstateret da han var 44 år gammel i 2017. Efter han blev diagnosticeret og korrekt medicineret, har han som altid været meget åben omkring dét og sig selv, og har som følge deraf fået æren af at være ambassadør for ADHD-foreningen i Danmark.

Jespers tekster har i årevis været en del af pensum i både folkeskolen og på gymnasiale uddannelser og der er skrevet flere universitetsspecialer om hans lyrik.

AEM Booking er officiel booking på Jokeren.